مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 1 فروردین 1401 ساعت 23:572022-03-21اقتصادي

نوروز آن سال| عید دیدنی با «یوسف» ها در وطن


نوروز 1370 شمسی، نوروزی دیگر بود؛ 38 هزار آزاده از چند ماه قبل به ایران بازگشته بودند و نخستین نوروز شیرین پس از سال ها بود برای «یوسف» ها و برای چشم روشن شده ها و برای مردم.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: بازگشت آزادگان و آن همه خبرهای خوش و آن همه دیدارها پس از سال ها و آن چراغانی کوچه ها آخرین نوستالژی مهم دهه 60 بود و شیرین تر از شیرین؛ جشن ملی بود برای خودش.

از 26 مرداد 1369 در چند مرحله مبادله بزرگ میان ایران و عراق انجام شد و آخرین مرحله اواخر اسفندماه همان سال بود و در مجموع حدود 38 هزار ایرانی به وطن بازگشتند و پنجشنبه ساعت 6 و 32 دقیقه و 4 ثانیه، تحویل سال جدید را کنار خانواده بودند.

آنچه ماجرا را شور انگیزتر می کند، اینکه از آزادگان ایرانی نام حدود 18 هزار نفر در اردوگاه های عراق ثبت شده بود و حدود 20 هزار نفر در عراق نام و نشانی نداشتند و در ایران مفقودالاثر محسوب می شدند؛ خداوند از غیب بیرون آورده بود یوسف ها را و عیدی داده بود به ایرانی ها.

شیرینی و هفت سین نوروزی در اردوگاه های بعثی! آزادگان ایرانی خودشان تعریف کردند که در روزهای بازگشت به وطن، شرایط برایشان این طوری بود: سعی کرده بودیم به محیط اردوگاه عادت کنیم و به خودمان بقبولانیم که قرار است اینجا از دنیا برویم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نوروز آن سال| عید دیدنی با «یوسف» ها در وطن

نوروز آن سال| عید دیدنی با «یوسف» ها در وطن